Sunday, October 01, 2006

Pannettone (Milano'nun noel pandispanyası)

Çocukken, oturduğumuz apartmanın altında bir pastane vardı. Sabahın erken saatlerinden itibaren apartmanın aydınlığından, kapıdan pencereden her yerden mis gibi pasta kokuları yayılmaya başlar akşama kadar bu böyle devam ederdi :) Hele de o paskalya çöreklerinin kokusu dayanılmaz güzellikteydi. Sokaklarda oynardık, yorulurduk soluğu bu pastanede alırdık. Necati abimizin gülen yüzü eşliğinde gelsin limonatalar gitsin çörekler bir güzel depoyu doldurur sonra yine oyuna dalardık. Hava sıcakmış soğukmuş kimin umurunda. Bu çöreğin kokusu beni aldı o günlere götürdü, sonra biraz hasret giderdik. İşte size bu küçük mutluluğun tarifi:

Malzemeler;
2/3 su bardağı süt
2 yumurta
80 gr tereyağ (ya da 75 ml sıvı yağ)
130 gr un
60 gr şeker
130 gr un
1 paket instant maya (10 gr yaklaşık 1 çorba kaşığı)
6 çorba kaşığı kuru üzüm
4 çorba laşığı ağaç kavunu şekerlemesi (ya da kuru kayısı)

Yapılışı;
Ekmek makinesinde yapacaksanız malzemeleri bu sırayla eklemeniz gerekiyor. 3 saatlik programda, 1. kıtır seviyesinde ve 750 gr seçeneğinde pişirdim.

Elle yoğurup pişirecekseniz (ki ben bir daha yapacağım zaman mutlaka bu şekilde denemek istiyorum) un ve kuru meyveleri karıştırdıktan sonra ortasını havuz gibi açıp yumurta, ılıtılmış süt, şeker ve mayayı koyup yaklaşık 10-15 dakika yoğurun. Sonra ılık bir yerde 1 saat kadar mayalandırın. Ben bunu fırının yoğurt mayalama ayarında yapıyorum bu günlerde malum hava serin ama kalorifer yakılacak kadar değil. Sonra istediğiniz şekli verip ki saç örgüsü formu yakışır bence, üzerine su ya da yumurta sarısı sürerek tepside 30 dakika kadar daha mayalandırın ve önceden ısıtılmış 200 derce fırında, orta rafta kızarıncaya kadr pişirin.

Ben en son aktara gittiğimde bu tip çörk, kurabiye, kek vs de kullanmak üzere değişik meyve şekerlemeleri almıştım. İçlerinden biri bir şey kavunuydu ama ne olduğunu hatırlayamadım bir türlü. Bu tarifte ağaç kavunu diye okuyunca onu koydum güzel de oldu ama kurutulmuş kayısı da bence gayet güzel yakışır bu çöreğe. Bir de aklıma gelmişken yazayım, mayayla yapılmış çöreklerin kabartma tozuyla yapılmış olanlara göre besin değeri daha yüksekmiş.

Maya doğal bir B vitamini kaynağı ve özellikle çocuklar için çok önemli. Bu nedenle yoğurt, kefir, ekmek gibi mayalanmış yiyeceklerden çocukların mutlaka tüketmesi gerekiyor. Bazen dikkatimi çekiyor çocuklara aman lapacı olmasın diye ekmek yedirmeye yanaşmıyor bazı ebeveynler. Her şeyin fazlası zarar ama çocuklar günde bir kaç dilim ekmek yemekle lapacı olmazlar kimse endişe etmesin :) Aynı şekilde ekmeği de çeşitlendirmek gerekiyor yani ne her zaman beyaz ekmek ne her zaman kepekli ya da diğer tahıl unları. Sağlıklı nesiller yetiştirebilmek için hepimize görev düşüyor. Bu konuda edindiğim bilgileri zaman zaman sizlere aktarmaya çalışacağım. Sizler de katkıda bulunursanız sevinirim.

Sağlıklı günler dilerim.

Posted by Picasa

11 comments:

Tuhfe said...

Ellerine saglik. Agac kavunu sekerlemesini hic duymamistim. Bloglar sayesinde yei yeni seyler ogreniyorum.

Hayirli Ramazanlar.

MUTFAK SAYFASI said...

merhaba
sayfaniza ilk ziyaretim. Güzel tarifleriniz ve paylasimlariniz cok hos. Artik sayfaniza ugrarim. Bana da beklerim. Selamlar Suna
(www.mutfaksayfasi.blogspot.com)

Sardunya said...

Nasıl lezzetli görünüyor... Ellerine sağlık

Banu Ucak said...

Tuhfecim komsum benim ne iyi ettin de geldin eline ayagina saglik :) Agackavunu ilginc di mi. Sana da hayirli ramazlanlar dilerim.

Sevgil Suna tanistigima menun oldum. Hemen girdim bile sayfana ve canim su an ispanak kavurmasi istedi ama hic sansim yok bu saatte :) Seninde eline, ayagina saglik.

Ah guzel Sardunyacim biliyorum abla okulda ama kaplumbagacigimi kapip bana bir kahvaltiya gelsen ben sana yapmaz miyim saniyorsun bu coregi :)

vintage biscuit said...

muthis bi goruntu bu !

Banu Ucak said...

Vintage ah bi de kokusunu duy sen asıl ;)

Anonymous said...

ben bu tarifi makinede denemek istiyorum ama mayalı çörekler genelde hemen bayatlıyor panettone de öyle mi??bir de içine konserve kiraz şekerlemesi koysam olur mu?

Banu Ucak said...

Evet ne yazık ki bu da çabuk bayatlıyor ama mayalı tarifleri eğer ısıtmayı denerseniz inanılmaz bir fark oluyor yani neredeyse yeni pişmiş gibi. Ben bu ısıtma işini de mutlaka ya tost makinesinde yapıyorum ya da çok kısık ateşte ağzı kapaklı bir teflonda.

Ayrıca eminim kiraz şekerlemesiyle de çok güzel olacaktır.
sevgiler

Anonymous said...

Pannettone (Milano'nun noel pandispanyası) tarifini bir çok kez denedim ama bir türlü tutturamadım. Bu tarifi deneyip de tutturabilen var mı acaba yoksa tarif yanlış mı yazıldı ?

Banu Ucak said...

Tarifte bir yanlislik yok, orijinal tariftir bu. Ben bu sekilde yapiyorum ve tutturuyorum. Siz tutturamiyorum derken nasil bir sorun yasiyorsunuz? Bunu yazarsaniz sorunun nereden kaynaklandigini anlamaya calisalim. Ekmek makinesinin tarifi bu (Moulinex). Acaba 2 kez yazilmis olan 130'ar gr un u mu eksik koydunuz?

Anonymous said...

ağaçkavunu şekerlemesini duymuştum ve bu güzel tarifte denemeyi çok isterim fakat henüz bulamadım. nerede bulabileceğimi söyleyebilir misiniz acaba?